Kultura @ 14.03.2011 13:36
godzina czterdzieści osiem
„Małe kroki małych ludzi są wielkimi krokami dla ludzkości” Jurij Gagarin, 157 cm - to motto nieszablonowej kampanii promocyjnej, która już 15 marca ruszy w Toruniu. Wystarczy podać swój wzrost na specjalnie uruchomionej aplikacji Facebookowej, by tak jak Gagarin przekroczyć granice nieprzekraczalne…
Wyjątkowa kampania outdoorowa promuje odbywający się 12 kwietnia w Toruniu spektakl audiowizualny z okazji 50. rocznicy pierwszego lotu człowieka w kosmos. Audiowizualną opowieść o dążeniu człowieka do wzbicia się w przestworza wyreżyseruje Jarosław Szoda, autor zdjęć do filmu „Z podniesionymi rękami”, uhonorowanego Złotą Palmą w Cannes. Scenerią widowiska będą budynki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, na których zostanie zaprezentowana projekcja w technice mappingu 3D. Spektakl będzie prezentowany w godz. 20.00-21.48 i będzie trwał tyle, ile lot Gagarina po orbicie satelitarnej Ziemi, czyli godzinę i czterdzieści osiem minut.
Poprzedzająca wydarzenie kampania obejmuje niestandardowe działania: projekt billboardów został stworzony przez Galerię Rusz, czyli grupę artystyczną w składzie Joanna Górska i Rafał Góralski, specjalizującą się w prezentacji sztuki w przestrzeni miejskiej. Praca nawiązuje do słynnych słów amerykańskiego kosmonauty Neila Armstronga „To mały krok człowieka, ale wielki krok dla ludzkości.”
Projekt artystów rozpoczyna wyjątkową akcję wykorzystującą nowe media, zrealizowaną i koordynowaną przez organizatorów wydarzenia – Toruńską Agendę Kulturalną i Planetarium im. Władysława Dziewulskiego w Toruniu. Na specjalnie uruchomionej platformie internetowej wystarczy podać swój wzrost, by w symboliczny sposób odbyć kosmiczny lot. „Dane osób biorących udział w facebookowej zabawie zostaną przetworzone na sygnał binarny i wysłane w konkretne miejsce kosmosu, w gwiazdę, która pięćdziesiąt lat temu, czyli wtedy gdy człowiek wyleciał w kosmos, wysłała w stronę Ziemi swoje światło – wyjaśnia Jerzy Rafalski z toruńskiego Planetarium. Teraz, po pięćdziesięciu latach świetlnych, my to światło widzimy i odpowiemy na nie swoim. Warto podkreślić, że ta gwiazda ma swoją planetę, istnieje więc szansa, że za pięćdziesiąt lat ktoś odczyta z niej nasz przekaz”.
Podczas miesięcznej kampanii outdoorowej na ulicach Torunia pojawią się artystyczne billboardy zaprojektowane przez Galerię Rusz, a także nawiązujące do nich graficznie plakaty wielkoformatowe zajmujące całe słupy ogłoszeniowe i mniejsze nośniki w środkach komunikacji miejskiej. Na potrzeby akcji został zrealizowany spot promocyjny przez firmę UMB Films.Kampania promocyjna została zaprojektowana i zrealizowana przez Dział Promocji i Marketingu Toruńskiej Agendy Kulturalnej, organizatora i współorganizatora imprez i festiwali z różnych dziedzin sztuki.
Materiały graficzne i audiowizualne kampanii są dostępne na stronie Biura Prasowego.
Wasze komentarze
Dodaj komentarz
Musisz posiadać konto w serwisie, aby dodawać komentarze. Zaloguj się lub Zarejestruj się.
Jeżeli nie pamiętasz loginu lub hasła, kliknij tutaj.
jacek_chmielewski · 31.03.2011 @ 15:49
http://pl.wikipedia.org/wiki/Noc_Jurija
Noc Jurija – międzynarodowe obchody rocznicy pierwszego lotu załogowego w kosmos, który odbył się 12 kwietnia 1961 r. Nazwa święta pochodzi od imienia pierwszego kosmonauty Jurija Gagarina. Jest to także rocznica pierwszego lotu (1981) pojazdu kosmicznego wielokrotnego użytku - wahadłowca Columbia w misji STS-1.
Celem Nocy Jurija jest zainteresowanie społeczeństwa eksploracją kosmosu i zainspirowanie nowego pokolenia eksploratorów. Dzień ten jest obchodzony poprzez twórczą ekspresję zainspirowaną kosmosem, a także ogólnoświatowe obchody i wydarzenia edukacyjne. Noc Jurija połączyła globalną społeczność młodych ludzi oddanych kształtowaniu przyszłości eksploracji kosmosu. Globalne obchody są okazją do zaprezentowania elementów kulturalnych, które "czerpały" z kosmosu - muzyki, tańca, mody i sztuki.
Noc Jurija została stworzona przez Lorettę Hidalgo, George'a Whitesidesa i Trish Garner. Pierwsze obchody odbyły się 12 kwietnia 2001 r.
W roku 2004 w Los Angeles obchody odwiedziło ponad 100 ważnych postaci, między innymi pisarz Ray Bradbury, kosmiczny turysta Dennis Tito, fundator nagrody X-Prize Peter Diamandis, Lance Bass z zespołu 'N Sync, a także Nichelle Nichols (Uhura z pierwszej serii Star Trek). Po części oficjalnej rozpoczęto imprezę z dwoma parkietami tanecznymi i światowej sławy DJami.