Zobacz

Program „Młodzież w działaniu”

ProgramMlodziezLogo

„Młodzież w działaniu” to uruchomiony przez Unię Europejską program dla młodzieży. Jego celem jest stymulowanie aktywnego obywatelstwa europejskiego, rozbudzanie poczucia solidarności i tolerancji wśród młodych Europejczyków i angażowanie ich w kształtowanie przyszłości Unii. Program promuje mobilność w obrębie i poza granicami UE, edukację pozaformalną i dialog międzykulturowy, a także sprzyja integracji wszystkich młodych ludzi, niezależnie od ich wykształcenia, środowiska społecznego i kulturowego. „Młodzież w działaniu” jest programem dla wszystkich!

Program „Młodzież w działaniu” ma odpowiadać na poziomie europejskim na potrzeby młodzieży w wieku od dojrzewania do dorosłości. Wnosi istotny wkład w nabywanie kompetencji, a zatem stanowi kluczowy instrument stwarzający młodym ludziom możliwości uczenia się pozaformalnego i nieformalnego w wymiarze europejskim.

Ogólne cele przedstawione w decyzji, która stanowi podstawę prawną programu „Młodzież w działaniu”, są następujące:

  • promowanie ogólnej aktywności obywatelskiej, a w szczególności obywatelstwa europejskiego, wśród młodzieży;
  • rozwijanie poczucia solidarności i promowanie tolerancji wśród młodzieży, w szczególności w celu wzmocnienia spójności społecznej w Unii Europejskiej;
  • pogłębianie wzajemnego zrozumienia między młodzieżą z różnych krajów;
  • przyczynianie się do podnoszenia jakości systemów wspierających działalność młodzieżową i rozwijania potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego w zakresie problematyki i działań młodzieżowych;
  • promowanie współpracy europejskiej w zakresie problematyki i działań młodzieżowych.

Priorytety stałe programu "Młodzież w działaniu":

  • Europejskie obywatelstwo
  • Uczestnictwo młodzieży
  • Włączanie młodzieży z mniejszymi szansami
  • Różnorodność kulturowa

Roczne priorytety na rok 2010  są następujące:

  • Europejski Rok Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem społecznym. Ten priorytet ma na celu wsparcie projektów mających na celu zwiększanie świadomości młodzieży w zakresie odpowiedzialności wszystkich grup społecznych w walce ubóstwem i wykluczeniem społecznym, a także promocji włączania grup o mniejszych możliwościach. Dotyczy to w szczególności projektów mających na celu stymulowanie wśród młodzieży przemyśleń na temat  zapobiegania, konsekwencji i sposobów wyjścia z ubóstwa; projektów walki z marginalizacją i różnymi formami dyskryminacji, np. ze względu na płeć, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, religię, język lub bycie imigrantem. W tym kontekście, szczególna uwaga zostanie zwrócona na projekty promujące aktywne uczestnictwo:
    • młodzieży niepełnosprawnej, wspierania wymiany pomiędzy młodzieżą z i bez upośledzeń, a także projektu koncentrujących się na kwestii niepełnosprawności w społeczeństwie
    • młodzieży z kręgów imigrantów lub też mniejszości etnicznych, religijnych i językowych. W tym kontekście projekty uwzględniające młodzież romską powinny być wspierane - jeśli jest to możliwe.
  • Bezrobocie wśród młodzieży i promocja aktywnego udziału  bezrobotnej młodzieży w społeczeństwie. Ten priorytet ma na celu wspieranie projektów zajmujących się kwestią bezrobocia wśród młodzieży, których celem jest stymulacja aktywnego udziału bezrobotnej młodzieży w społeczeństwie.
  • Zwiększanie świadomości i mobilizacji młodzieży w kwestii globalnych wyzwań (np. zrównoważony rozwój, ocieplenie klimatu), migracji, Milenijnych Celów Rozwoju. Celem tego priorytetu jest zwiększenie świadomości młodzieży w kwestii jej roli w zglobalizowanym świecie, a także zaszczepienie poczucia globalnej solidarności oraz zobowiązań niezależnie od bieżących wydarzeń.

Edukacja pozaformalna

Edukacja nieformalna czy uczenie się nieformalne oznacza uczenie się w ramach codziennych zajęć, w pracy, w rodzinie, w czasie wolnym itp. Jest to głównie uczenie się poprzez wykonywanie określonych czynności. W sektorze działalności młodzieżowej uczenie się nieformalne odbywa się w ramach inicjatyw młodzieżowych i przedsięwzięć w czasie wolnym, zajęć w grupach rówieśniczych i działań wolontariackich.

Uczenie się pozaformalne i nieformalne umożliwia młodzieży nabywanie niezbędnych kompetencji i przyczynia się do ich indywidualnego rozwoju, integracji społecznej i aktywności obywatelskiej, zwiększając w ten sposób ich szanse na znalezienie zatrudnienia. Uczenie się poprzez udział w działalności młodzieżowej przynosi znaczne dodatkowe korzyści samej młodzieży, jak również całej gospodarce i społeczeństwu.

Zajęcia umożliwiające uczenie się pozaformalne i nieformalne w programie „Młodzież w działaniu” uzupełniają kształcenie formalne w ramach systemu edukacji. Tego rodzaju zajęcia zakładają aktywny udział uczących się osób, są ukierunkowane na uczące się osoby i prowadzone na zasadzie dobrowolnej, a w związku z tym ściśle powiązane z potrzebami, aspiracjami i zainteresowaniami młodzieży. Stanowiąc dodatkowe źródło wiedzy i ścieżkę wiodącą do kształcenia formalnego, zajęcia te mają szczególnie istotne znaczenie dla młodzieży z mniejszymi szansami.

Jaką strukturę ma program „Młodzież w działaniu”?

W programie „Młodzież w działaniu” przewidziano pięć Akcji, które mają umożliwić realizację jego celów.

Akcja 1. – Młodzież dla Europy

W ramach Akcji 1. wspierane są następujące podakcje:

  • Podakcja 1.1. – Wymiany Młodzieży — Wymiana Młodzieży stwarza grupom młodzieży z różnych krajów możliwość spotkania się i wzajemnego poznania swych kultur. Grupy razem planują Wymianę Młodzieży wokół tematyki, która jest przedmiotem wspólnych zainteresowań.
  • Podakcja 1.2. – Inicjatywy Młodzieżowe — W ramach Inicjatyw Młodzieżowych wspiera się projekty grupowe przygotowywane na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym. Wspiera się również sieci współpracy łączące podobne projekty z różnych krajów, aby wzmocnić ich aspekt europejski oraz rozszerzyć współpracę i wymianę doświadczeń między młodymi ludźmi.
  • Podakcja 1.3. – Projekty Młodzieży w Demokracji — Projekty Młodzieży w Demokracji wspierają uczestnictwo młodych ludzi w życiu demokratycznym ich społeczności na poziomie lokalnym, regionalnym lub krajowym oraz na poziomie międzynarodowym.

Akcja 2. – Wolontariat Europejski

Celem Wolontariatu Europejskiego jest wspieranie uczestnictwa młodzieży w różnych formach wolontariatu zarówno w obrębie, jak i poza granicami Unii Europejskiej. W ramach tej Akcji młodzież uczestniczy indywidualnie lub grupowo w pracach niedochodowych i niezarobkowych.

Akcja 3. – Młodzież w Świecie

W ramach Akcji 3. wspierane są następujące podakcje:

  • Podakcja 3.1. – Współpraca z Sąsiedzkimi Krajami Partnerskimi Unii Europejskiej — W tej podakcji wspiera się projekty z Sąsiedzkimi Krajami Partnerskimi, tj. Wymiany Młodzieży oraz Projekty Szkolenia i Tworzenia Sieci dotyczące problematyki i działań młodzieżowych.
  • Podakcja 3.2. – Współpraca z Innymi Krajami Partnerskimi  — Ta podakcja dotyczy współpracy w zakresie problematyki i działań młodzieżowych, a w szczególności wymiany dobrych praktyk z Krajami Partnerskimi w innych regionach świata. Ma ona zachęcać do wymiany i szkolenia młodzieży i osób pracujących z młodzieżą oraz tworzenia przedsięwzięć partnerskich i sieci z udziałem organizacji młodzieżowych. Wnioski o środki finansowe związane z tą podakcją należy składać w odpowiedzi na ogłoszenia o specjalnych konkursach projektów. Podakcji 3.2. nie omówiono w niniejszym Przewodniku.

Akcja 4. – Systemy wsparcia młodzieży

W ramach Akcji 4. wspiera się następujące podakcje:

  • Podakcja 4.1. – Wsparcie dla organizacji zajmujących się problematyką i działaniami młodzieżowymi na poziomie europejskim — W ramach tej podakcji dofinansowuje się działalność organizacji pozarządowych zajmujących się problematyką i działaniami młodzieżowymi na poziomie europejskim, które realizują cel będący przedmiotem powszechnego zainteresowania w Europie. Ich działania muszą się przyczyniać do zwiększenia uczestnictwa młodzieży w życiu publicznym i społecznym oraz wspierać przygotowywanie i realizację różnych inicjatyw w ramach współpracy europejskiej w zakresie jak najszerzej rozumianej problematyki i działań młodzieżowych. Wnioski o środki finansowe związane z tą podakcją należy składać w odpowiedzi na ogłoszenia o specjalnych konkursach projektów. Podakcji 4.1. nie omówiono w niniejszym Przewodniku.
  • Podakcja 4.2. – Wsparcie dla Europejskiego Forum Młodzieży — W ramach tej podakcji dofinansowuje się bieżącą działalność Europejskiego Forum Młodzieży. Środki finansowe w tej podakcji przyznaje się corocznie. Podakcji 4.2. nie omówiono w niniejszym Przewodniku.
  • Podakcja 4.3. – Szkolenie i tworzenie sieci osób pracujących z młodzieżą i w organizacjach młodzieżowych — W tej podakcji wspiera się szkolenie osób pracujących z młodzieżą i w organizacjach młodzieżowych, a w szczególności wymianę doświadczeń, fachowej wiedzy i dobrych praktyk oraz działania, które mogą prowadzić do powstania trwałych i dobrych projektów, przedsięwzięć partnerskich i sieci.

Akcja 5. – Wsparcie europejskiej współpracy w zakresie problematyki i działań młodzieżowych

W ramach Akcji 5. wspiera się następujące podakcje:

  • Podakcja 5.1. – Spotkania młodzieży i osób odpowiedzialnych za politykę młodzieżową — W tej podakcji wspiera się współpracę, seminaria i dialog strukturalny pomiędzy młodzieżą, osobami pracującymi z młodzieżą oraz osobami odpowiedzialnymi za politykę młodzieżową.
  • Podakcja 5.2. – Wsparcie działań prowadzących do lepszego poznania problematyki i działań młodzieżowych — W tej podakcji wspiera się działania, które pozwalają określić aktualny stan wiedzy na temat priorytetów w zakresie problematyki i działań młodzieżowych, ustalonych w ramach otwartej metody koordynacji. Podakcji 5.2. nie omówiono w niniejszym Przewodniku.
  • Podakcja 5.3. – Współpraca z organizacjami międzynarodowymi — W tej podakcji wspierać się będzie współpracę Unii Europejskiej z organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką i działaniami młodzieżowymi, w szczególności Radą Europy i Organizacją Narodów Zjednoczonych lub jej wyspecjalizowanymi instytucjami. Podakcji 5.3. nie omówiono w niniejszym Przewodniku.

Więcej informacji na stronie: www.mlodziez.org.pl

Przetłumacz stronę

Sięgnij Gwiazd

Gra „Sięgnij Gwiazd” jest prezentem dla wszystkich dzieci od Miejskiej Instytucji Kultury Toruń 2016. Przejdź do gry »

Ostatnio dodane

Marcowa premiera w toruńskim teatrze

„Gody życia” wg Stanisława Przybyszewskiego w reżyserii Iwony Kempy to kolejna propozycja arcypolskiego sezonu toruńskiego teatru. Premiera sztuki odbędzie się w przededniu Międzynarodowego Dnia Teatru, 26 marca. Więcej… »

Toruń — miasto twórców

Kamil Emanuel Klonowski

Kamil Emanuel Klonowski jest absolwentem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (studia z historii kultury) oraz Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, gdzie pod kierunkiem prof. Wiktora Zina ukończył studia podyplomowe z konserwacji zabytków. Więcej… »